Assalamualaikum.. Bertemu kembali.. Kemahiran kerja berpasukan ini adalah bab yg terakhir iaitu bab ketujuh. Tak sangka pejam celik dah sampai bab terahkir dah. Jadi mari kita belajar tentang kemahiran kerja berpasukan. Mula-mula aku belajar tentang konsep.
Ini Adalah Konsep Pasukan.
Konsep pasukan bekerja merupakan perubahan yang perlu dilakukan oleh pemimpin untuk menggerakkan aktiviti organisasi. Pasukan yang kuat sangat penting untuk menghadapi berbagai cabaran yang semakin kompleks. Pelanggan memerlukan perkhidmatan cekap dan berkesan. Konsep ini sering dikaitkan dengan persamaan, tenggungjawab, dan perkongsian visi.
Konsep pasukan bekerja merupakan perubahan yang perlu dilakukan oleh pemimpin untuk menggerakkan aktiviti organisasi. Pasukan yang kuat sangat penting untuk menghadapi berbagai cabaran yang semakin kompleks. Pelanggan memerlukan perkhidmatan cekap dan berkesan. Konsep ini sering dikaitkan dengan persamaan, tenggungjawab, dan perkongsian visi.
Ini Pula Definisi Pasukan.
Pasukan merujuk satu unit kumpulan orang yang mempunyai dua atau lebih ahli yang saling berinteraksi dan dan menyelaras kerja-kerja mereka untuk mencapai matlamat bersama.
Pasukan merujuk satu unit kumpulan orang yang mempunyai dua atau lebih ahli yang saling berinteraksi dan dan menyelaras kerja-kerja mereka untuk mencapai matlamat bersama.
Model Pasukan Berkesan.
Model pasukan berkesan adalah keberkesanan pasukan bekerja bergantung kepada hasil kerja iaitu output yang produktif, kepuasan individu dan kemampuan untuk belajar serta menyesuaikan dengan persekitaran.
Model pasukan berkesan adalah keberkesanan pasukan bekerja bergantung kepada hasil kerja iaitu output yang produktif, kepuasan individu dan kemampuan untuk belajar serta menyesuaikan dengan persekitaran.
Faktor-Faktor Keberkesanan Pasukan
Faktor keberkesanan pasukan bekerja dipengaruhi oleh konteks organisasi iaitu struktur formal, persekitaran, budaya, stratergi, ganjaran, dan sistem kawalan.
Faktor keberkesanan pasukan bekerja dipengaruhi oleh konteks organisasi iaitu struktur formal, persekitaran, budaya, stratergi, ganjaran, dan sistem kawalan.
Bila sudah ada pasukan mestilah ada peranannya. Tapi apa yg perlu dilakukan? Ha.. jom baca ni.
Pemimpin dalam pasukan perlu menggunakan bakat dan kemahiran setiap ahli dalam pasukan untuk berprestasi tinggi.
Peranan ini haruslah berorientasikan penglibatan dan orientasi tindakan. Ini bermakna setiap ahli perlulah menjadi pelaksana, bersifat kritis, penyudah terbaik, koordinator, siasat sumber, pencipta, penilai dan pakar dalam bidang diceburi (Belbin, 1985).
Lepastu nak buat apa pulak ye..
Ini dia.. Tindakan Pengurusan Pasukan. Hmm.. macam mana tu.
1.Pengurusan harus prihatin terhadap pembangunan pasukan.
1.Pengurusan harus prihatin terhadap pembangunan pasukan.
2.Membantu tanpa syarat, sediakan maklumat, membentuk struktur yang boleh berubah, terangkan matlamat, perkongsian kuasa, membentuk kemahiran ketua pasukan, memantapkan sosialisasi ahli dalam pasukan.
Okay. Settle bab pasukan.
Tapi jangan lupa bila ada pasukan mesti ada ketua.
Tapi jangan lupa bila ada pasukan mesti ada ketua.
Apa ciri ketua yg baik?
1.Fokus kepada pengiktirafan dan ganjaran pasukan
2.Meningkatkan kepercayaan ahli pasukan
3.Kenal pasti kekuatan dan kelemahan dalam pasukan
4.Pastikan pasukan berubah dengan pantas
5.Galakkan dan dorongan kepada ahli
6.Iktiraf kebolehan ahli dalam pasukan
7.Terima pendapat sepasukan
8.Sediakan cabaran pasukan yang perlu dicapai
9.Sediakan maklumat yang betul dan tepat kepada pasukan
1.Fokus kepada pengiktirafan dan ganjaran pasukan
2.Meningkatkan kepercayaan ahli pasukan
3.Kenal pasti kekuatan dan kelemahan dalam pasukan
4.Pastikan pasukan berubah dengan pantas
5.Galakkan dan dorongan kepada ahli
6.Iktiraf kebolehan ahli dalam pasukan
7.Terima pendapat sepasukan
8.Sediakan cabaran pasukan yang perlu dicapai
9.Sediakan maklumat yang betul dan tepat kepada pasukan
Wah banyaknya.. bukan senang nak jadi ketua ni tau.
Pasukan ni ada banyak jenisnya. Antara jenis pasukan ialah:-
1.Pasukan formal_Terbentuk dalam struktur organisasi. 2 jenis pasukan yang biasa ditemui ialah pasukan menegak dan pasukan mendatar.
2.Pasukan arahan_Membolehkan para pekerja terlibat dalam proses membuat keputusan dalam bidang pekerjaan mereka.
3.Pasukan tujuan khas_Memainkan peranan sebagai pelaksana projek-projek khas. Pasukan ini juga disebut sebagai pasukan projek untuk melaksanakan sesuatu projek baharu atau menyelesaikan masalah besar. Kebanyakan pemimpin suka menggunakan kumpulan ini bagi melaksanakan visi dan misi organisasi.
4.Pasukan maya_Sebagai pasukan yang menguruskan rangkaian dalam bidang menguruskan maklumat dan teknologi komunikasi.
5.Pasukan global_Wujud untuk perniagaan seluruh dunia. Pasukan ini boleh dikategorikan kepada dua iaitu pasukan pelbagai budaya dan pasukan global.
Bila ada pasukan dan ketua, mesti faham ciri-ciri pasukan berkesan.
1.Perkongsian Tujuan dan Matlamat
2.Kepimpinan
3.Jelaskan kemahiran dan tanggungjawab ahli
4.Menyediakan peraturan sebagai panduan.
5.Komunikasi terbuka
6.Kempinan dikongsi
7.Hapuskan virus konflik
8.Percaya antara satu sama lain
9.Kerap menilai pasukan kerja
11.Beri ganjaran antara satu sama lain
10.Membentuk jaringan
2.Kepimpinan
3.Jelaskan kemahiran dan tanggungjawab ahli
4.Menyediakan peraturan sebagai panduan.
5.Komunikasi terbuka
6.Kempinan dikongsi
7.Hapuskan virus konflik
8.Percaya antara satu sama lain
9.Kerap menilai pasukan kerja
11.Beri ganjaran antara satu sama lain
10.Membentuk jaringan
Setiap pasukan mesti ada cabarannya. Jom kita lihat apa cabaran itu.
Cabaran menguruskan pasukan.
Membentuk dan menguruskan pasukan yang dinamik bukanlah suatu perkara yang mudah. Kepada golongan profesional mereka memerlukan 4 perkara penting untuk menggerakkan pasukan.
-Kesediaan menerima pelbagai pendapat, maklumat dan pendekatan.
-Kebebasan membuat pilihan tanpa dipengaruhi oleh orang lain.
-Memberi keupayaan untuk membuat keputusan berdasarkan keilmuan.
-Terdapat ruang untuk menerbitkan karya-karya berasaskan pandangan peribadi.
-Kebebasan membuat pilihan tanpa dipengaruhi oleh orang lain.
-Memberi keupayaan untuk membuat keputusan berdasarkan keilmuan.
-Terdapat ruang untuk menerbitkan karya-karya berasaskan pandangan peribadi.
Personaliti dalam kumpulan.
Banyaknya karenah dalam organisasi perlu diatasi dengan sebaik mungkin. Masalah organisasi sering dikaitkan dengan masalah personaliti dan komunikasi.
Banyaknya karenah dalam organisasi perlu diatasi dengan sebaik mungkin. Masalah organisasi sering dikaitkan dengan masalah personaliti dan komunikasi.
Kesimpulan.
Kesimpulan yg dapat aku buat ialah setiap kerja yang dilakukan secara berkumpulan hasilnya lebih baik daripada kerja yang dilakukan secara berseorangan dan bersendirian.
Kesimpulan yg dapat aku buat ialah setiap kerja yang dilakukan secara berkumpulan hasilnya lebih baik daripada kerja yang dilakukan secara berseorangan dan bersendirian.
“Kita Mulai Perjuangan Dari Masjid, Selama Ini Kita Lalai Memerhatikan Masjid Kerana Sibuk Di Parlimen” -Hamka
Berikut merupakan visi dan misi kolej aku:-
Visi:-
Untuk menjasi sebuah institusi kempimpinan dan pilihan.
Misi:-
Untuk memupuk pemimpin yang berpengetahuan, mahir dan berperwatakan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan